Milon

Vad är Milon?

Nu har det gått över 40 år sedan Milon började förse kunderna med de enklaste, säkraste och mest effektiva träningsredskapen Milon. Resultatet är ett sortiment med unika träningssystem, tillhörande systemlösningar och omfattande företagskoncept. De utmanar fortfarande sig själva i rollen som banbrytande på marknaden. De höjer hela tiden standarden på deras system och lösningar. Alla Milons maskiner är tillverkade med stor omsorg och i enlighet med certifierade kvalitetsprocesser i Emersacker nära Augsburg i Tyskland. Där sköter de produktion och logistik. Det är också där de har sina utvecklingsexperter inom mekatronik, elektronik och konstruktion. De arbetar kontinuerligt med framtidens träning i samarbete med forskare inom idrottsvetenskap, tränare och gymägare. Milon Institute arbetar uteslutande med de här frågorna. Där har de ett nära samarbete med ledande forskningsinstitut. Milon är de mest innovativa träningsmaskinerna inom tids- och resultateffektiv träning som passar alla, nybörjare som elit och Milons ledord är Säkert, Enkelt och Effektivt.

Säkert

Alla individuella inställningar och all träningshistorik lagras på ditt armband. Genom att positionerna i maskinen är förinställda och justeras av instruktör vid behov undviks vanliga skaderisker som kan uppstå vid felaktig inställning av motstånd, träningstempo eller inställningar.

Enkelt

Du som medlem behöver inte göra några justeringar själv vid varje maskinbyte, utan det är bara att sätta sig vid maskinen med sitt armband för att maskinen automatiskt ska ställa om sig till just dig. Milon-maskinen håller koll på tiden och berättar när det är dags att påbörja nästa övning vid nästa maskin, utan köer och väntan.

Effektivt

Det elektroniskt styrda motståndet möjliggör en maximerad träningsform för muskeln i både koncentrisk och excentrisk rörelse och höjer därför träningseffektiviteten med 40 %.

Koncentrisk och excentrisk belastning

Koncentrisk belastning är när du pressar belastningen ifrån dig medan excentrisk belastning är då du långsamt håller emot belastningen tillbaka mot kroppen. Vi klarar alla en något högre excentrisk belastning. Excentrisk träning är därför mycket effektivare än vanlig styrketräning där belastningen är densamma i det koncentriska momentet som i det excentriska. Bäst träningseffekt får du med ca 30 % högre excentrisk belastning.