Yoga

Vad är yoga?

Många tror att yoga bara handlar om avancerade fysiska positioner, helst utförda av personer med kroppar som gjorda av gummi. Men det fina är att yoga är så otroligt mycket mer – de fysiska positionerna är bara en del, och de behöver inte vara avancerade alls.

Yoga är en uråldrig tradition som härstammar från Indien och består av olika system som tränar både sinne och kropp. Yogan innehåller många olika delar, bland annat  andningsövningar (så kallade pranayama), fysiska positioner (så kallade asanas), olika meditationstekniker och avslappningsövningar. Inom själva yogan finns det mängder av inriktningar och yogaformer

I öst har man utövat yoga i tusentals år medan det är först på senare år som det fått ett uppsving här i väst. I takt med högre prestationskrav, högre tempo och ett enormt informationsflöde tycks vi bli mer och mer medvetna om att det finns något att hämta i det där som tidigare setts som flummigt och konstigt.

Syftet med yoga
Yoga handlar kort och gott om att lugna hjärnan och sinnet genom olika tekniker. Syftet är att skapa inre ro, minska stress och släppa spänningar i kroppen. Yogan kan hjälpa oss att skapa en medvetenhet för att bli närvarande i nuet, med alla sinnen fokuserade. Vi övar upp vårt tålamod, blir mer lyhörda för oss själva och andra och kan bygga upp en inre trygghet. Det gäller att testa sig fram, lyssna inåt och gå på magkänslan. Med detta sagt är yoga självklart utmanande på många sätt, precis som det ska vara. Vi behöver utmaningar i livet för att växa och utvecklas. Det gäller bara att ta oss an dem med ett öppet sinne.

Några av alla positiva effekter som yogan kan ge vid regelbundet utövande är:
Skapa lugn både mentalt och fysiskt.
Minska stress.
Förbättra sömn.
Öka kroppsmedvetenheten.
Stärka självförtroendet.
Göra dig lugnare och gladare.
Ge en smidigare och rörligare kropp.
Stärka upp kroppens muskler och leder.
Förebygga skador.
Öka fokus och koncentrationsförmågan.
Öka cirkulationen i kroppen.

Vem kan utöva yoga?
Det kan låta som en klyscha – men yoga är verkligen för ALLA. Oavsett ålder, kön, storlek, skador eller funktionsnedsättningar finns det något för dig. Vad var och en av oss väljer att utöva, vilken yogaform och vilka tekniker vi använder oss av, beror helt enkelt på vad vi som individer behöver. Att känna in var kropp och sinne är just nu och vad de behöver för tillfället.

Hur ofta ska yoga utövas? 
För att känna och uppleva effekterna av yoga är det bra att praktisera regelbundet. Vissa dagar kan det handla om att göra en andningsövning i fem minuter. En annan dag kanske det blir 15 minuter av sköna positioner, och en tredje att utöva ett längre pass på 30-90 minuter, med både andning, fysiska positioner, avslappning och meditation.

Allt handlar om vad som fungerar i just våra liv. Får vi till några gånger i veckan är det bra, det viktiga är att yogautövandet i sig inte blir en stress. Men att ta sig tid till regelbunden yoga kan verkligen frigöra energi till resten av vardagens bestyr, det ger välbehövlig återhämtning och kommer att bygga upp en hållbarhet i både kropp och sinne.

När är bästa tiden på dagen att utöva yoga?
Det finns inga rätt eller fel, utan snarare, vad passar in i livet, just nu? När fungerar det bäst att yoga? Vilka tider är lättast för att skapa en hållbar rutin?

Att yoga på morgonen kan många gånger vara en skön rutin då det ger en skön start på dagen. Men kanske funkar inte det med familjen, eller med den egna rytmen. Fem minuters andningsövning på bussen eller tåget också är yoga!

Målet med yoga är alltså inte att bli så fysiskt vig som möjligt utan snarare att bli “vig” rent mentalt. Att vidga sina vyer och öppna sinnet för nya saker, öppna upp för mer medkänsla till både sig själv och andra.

Att testa sig fram är det bästa, kanske blir det något som initialt kändes konstigt eller svårt som blir till en ny vana.

Yinyoga


Yinyoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att ge sig hän och släppa taget för att stilla kropp och sinne. Det är en motvikt till yangbaserade, mer fysiskt krävande yogaformer. Genom att balansera yin, vila, och yang, aktivitet, i livet i stort ökar vårt välbefinnande på alla plan.

Hur fungerar yinyoga?
Yinyoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.

När passar yinyoga?
Yinyoga passar alla. När du har långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, känner dig trött, överstimulerad, har humörsvängningar, mycket tankar som snurrar, känner ett behov av att fylla på med energi och/eller har för mycket energi.

Fördelar med yinyoga: 

  • Stillar kropp och sinne
  • Kompletterar övrig yogapraktik och träning
  • Enkelt att utföra, passar alla
  • Mycket avslappnande
  • Minskar stress och oro
  • Bidrar till en större medveten närvaro
  • Ökar rörligheten i leder
  • Skapar ett inre lugn
  • Ökar flöde av energi och livskraft, prana

Att tänka på inför din yogaklass:

  • Att tänka på inför din yogaklass
  • Ät och drick inte precis innan din klass.
  • Bär sköna mjuka träningskläder.
  • Använd inga starka syntetiska dofter.

Meddela oss om några eventuella skador eller graviditet så att vi kan modifiera vissa positioner så att de passar just dig.
I Yogastudion är vi med oss själva, lämna tävlingspersonen utanför. I yogan lär vi oss att lyssna på vårkropp och dess signaler. Acceptera och respektera dina begränsningar, och låt dig utvecklas inifrån. Det är resan som räknas inte målet. Njut och ha kul!

Hatha Yoga

Hathayogan är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. Genom att träna kroppen vill man i hathayoga nå sinnet och därmed finna inre balans. Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar och meditation för att uppnå ett hållbart fysiskt och psykiskt välbefinnande.

Hur fungerar hathayoga?
Ordet Hatha är sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. Syftet med hathayoga är att finna inre lugn genom att balansera energierna från dessa två. Hathayogans mjuka, fysiska positioner (asanas) hålls mer statiskt och utförs i ett lugnare tempo än i andra fysiska och dynamiska yogaformer som exempelvis ashtanga vinyasa. Positionerna kombineras med andningsövningar (pranayama) och olika meditationstekniker för att uppnå balans mellan kropp och sinne.

När passar hathayoga?
Hathayoga passar utmärkt när du vill ge dig själv en lugnare fysisk klass. Utöva hathayoga om du vill ha en skön blandning av enkla andningsövningar, stärkande och stretchande positioner, ibland med sittande meditation, fri från prestation.

Fördelar med hathayoga:

  • Starkare och mer flexibel kropp
  • Mindre spänningar
  • Mental klarhet och ökad fokus
  • Kraft och inspiration
  • Bättre sömn, koncentration och balans

Att tänka på inför din yogaklass:

  • Ät och drick inte precis innan din klass.
  • Bär sköna mjuka träningskläder.
  • Använd inga starka syntetiska dofter.
  • Meddela oss om några eventuella skador eller graviditet så att vi kan modifiera vissa positioner så att de passar just dig.
  • I Yogastudion är vi med oss själva, lämna tävlingspersonen utanför. I yogan lär vi oss att lyssna på vår kropp och dess signaler. Acceptera och respektera dina begränsningar, och låt dig utvecklas inifrån. Det är resan som räknas inte målet. Njut och ha kul!

Vinyasa Yoga

Vinyasayoga är en dynamisk och fritt flödande yogaform där ingen klass är den andra lik. Ordet vinysasa innebär just flöde och denna form är en av mest förekommande stilarna idag. Det finns många olika varianter av vinyasayogaklasser som passar perfekt för dig som vill ha en varierad yogapraktik och utmanas fysiskt och mentalt.

Hur fungerar vinyasayoga?
Vinyasa betyder ”andningssynkroniserad rörelse". I vinyasayoga samordnas andning och rörelser i ett dynamisk flöde mellan olika positioner. Klasserna har olika intensitet och upplägg, vissa innehåller mer meditation, vissa mer kraftfulla positioner och vissa har ett mer spirituellt fokus. Vinyasayoga är egentligen mer ett sätt att yoga än en specifik stil. Poweryoga kan exempelvis ses som en typ av vinyasayoga.

När passar vinyasayoga?
Det finns vinyasaklasser för mer eller mindre alla behov och tillfällen. Men generellt är detta en typ av klass för dig som vill ha en omväxlande och fysiskt utmanande yogaklass med lite lekfullhet. Passar fint om du vill för att få igång värme och energi i kroppen samt både stretcha och stärka musklerna.

Att tänka på inför din yogaklass:

  • Om du är ny till vinyasayoga kan det kännas svårt att hänga med i början, men håll ut, övning ger färdighet.
  • Fördelar med vinyasayoga (gärna i punktform)
  • Kroppen blir starkare och mer flexibel
  • Höjer pulsen och ger ett bra träningspass
  • Rensar kroppen på gifter och slaggprodukter
  • Ökar blodcirkulation och ditt mentala fokus

Att tänka på inför din yogaklass:

  • Ät och drick inte precis innan din klass.
  • Bär sköna mjuka träningskläder.
  • Använd inga starka syntetiska dofter.
  • Meddela oss om några eventuella skador eller graviditet så att vi kan modifiera vissa positioner så att de passar just dig.
  • I Yogastudion är vi med oss själva, lämna tävlingspersonen utanför. I yogan lär vi oss att lyssna på vår kropp och dess signaler. Acceptera och respektera dina begränsningar, och låt dig utvecklas inifrån. Det är resan som räknas inte målet. Njut och ha kul!